maanantai 8. syyskuuta 2014

2/3 maratoonari? ;)

Puolimaratoonarihan mä jo olen ollut kohta vuoden, mutta tuliko musta eilen sitten 2/3 maratoonari, kun juoksin 28 kilsaa :)? En tiedä, mutta fiilis lenkin jälkeen oli hyvä ja alkoi usko palata siihen, että kyllä mä homman hoidan! Juu, ne 14 kilsaa, jotka maratonilla vielä ton jälkeen on, on oletettavasti ne pahimmat eikä se helppoa tule olemaan, mutta jos ei mun kroppa petä, niin varmasti tällä itsepäisyydellä mennään läpi vaikka sen kuuluisan seinän!

Mä laittelin tossa pitkiskaverille viikonloppuna viestiä, että mun on varmaan juostava se viimeinen pitkis yksin, koska yksin olen sitten siellä maratonillakin, eli pakko totuttaa pää siihen. Ja arvatkaapas mitä mä sain vastaukseksi? No, kaveripa onkin päättänyt lähteä sinne maratonille kuitenkin mukaan!!!! Jee, mun ei tartte juosta yksin ja voidaan yhdessä juosta myös se matka, mitä varten ollaan yhdessä noita pitkiä lenkkejä juostu <3

Eiliselle lenkille lähdin siis viime kerrasta viisastuneena 2 geeliä mukana. Suunnittelin ottavani ne n.tunnin välein ja sitten oli vielä 3 pastillia mukana, jos tulee tarvetta.
Näillä mennään! Tosi hyvät Lidlin sukat jotka istuu mun jalkaan hyvin!
Vähän jännitti, että miten vatsa kestää noi geelit, mutta mitään ongelmaa ei tullut. Olin alunperin ajatellut vauhdiksi n. 9 km/h, mutta ensinnäkin alun juoksin tosi rauhassa, kun kaveri laittoi viestiä, ettei päässyt ihan ajoissa lähtemään ja lisäksi tolla alkupätkällä varsinkin on tosi monet liikennevalot, joihin toki sitten jäätiin. Ei kuitenkaan otettu siitä mitään stressiä, vaan juostiin sellasta vauhtia, että tuntu hyvältä. Ekan geelin nappasin tosiaan reilun tunnin jälkeen. Aloitin suklaan makuisella ja vitsi se oli hyvää!!! Juoksu kulki ihan mukavasti ja aika meni tosi äkkiä. Joskus 18 kilsan tienoilla otin sitten toisen geelin, joka oli kans mielettömän hyvää! Jos ei noilla maraton kulje niin sit ei millään :). Ihan jumalan lahja juoksijoille (ainakin herkkupyllyille niinku mä). 
Oli kyllä todella iso ero viime kertaan nähden energiatasolla. Viimeksi loppui todellakin energia kesken ja jalkoihin sattui tosi paljon. Nyt oli toki väsynyt ja sellanen oli, että juostu on, mutta jäi sellanen olo, että jos olisin vielä vaikka geelin napannut niin olis pystynyt jatkamaan vielä.

Eli siis mitä opin tästä lenkistä? Vettä sais olla vielä enemmän mukana, koska nyt loppui kesken. Voisin myös ottaa vielä kolmannen geelin, koska matkaankin menee vielä kauemmin ens kerralla. Aikaa meillä meni nyt 3.26.55, keskisyke 163 ja maksimi 178 eli vauhti ei ollut kova, mutta me juteltiinkin koko matka. Maratonilla ei varmaan koko matkaa höpötellä kuitenkaan, että ehkä siellä saa vähän lisää vauhtia. Lisäksi sen reitin ei pitäisi olla niin mäkinen kuin eilinen reitti. Selkeesti jalat on myös tottuneet rasitukseen, koska lenkin jälkeen oli hetken jalat jumissa, mutta ei mitään verrattuna viime kertaseen. Samoin lenkin aikana sattui paljon vähemmän. Tänään jalat on vähän jäykät ja alamäet tuntuu, mutta aika ok kuitenkin.

Ennen lähtöä

Yllättävän vähän paidan kanssa samaa sävyä naamassa.
Hauska muuten tuo meidän reitti: lähdettiin Espoossa, käytiin Helsingin puolella, sit taas Espoon kautta Vantaan puolelle, taas Espooseen ja Kauniaisissakin oltiin ja päädyttiin taas Espooseen.:D.  Eikä tarttenu edes seutulippua ;). Reitti oli yhdistelmä ennestään tuttuja reittejä, ainoastaan yksi pieni pätkä oli sellanen, jota mä en ollut koskaan juossut. Kaverille oli toi reitin alkupää vähän tuntemattomampi kyllä.

Nyt onkin sitten kevyt viikko,kaksi erivauhtista kymppiä ja vitonen. Viikonloppuna on menoa, joten koitan saada ne juostua pois alta ennen sitä, mutta en ota siitä nyt stressiä, koska palautuminen tästä pitkästä on etusijalla. Pakko muutenkin opetella olemaan itselle armollisempi. Salille en tällä viikolla ehdi, mutta ajateltiin tehdä kaverin kanssa jotain lihaskuntoa lenkin yhteyteen.

Ihan hyvät kulutukset muuten tälle viikolle :) Taitaa olla enkat. Pitkiksellä kulu reilu 2300kcal. Mutta oon mä kyllä sit tällä viikolla syönykin jonkin verran herkkuja :) Ens viikolla ajattelin ottaa herkkujen suhteen vähän tiukemman linjan, koska kohta treenimäärät vähenee, niin laskee kulutuskin, enkä halua saada lisäkiloja maratonille. Mitään laihdutusta en aloita, mutta varmaan muutaman päivän laitan kalorilaskuriin, niin nään, että ruokailut on kunnossa ja syön tarpeeksi, mut en toisaalta liikaa.

Kivaa viikkoa kaikille. Mä käyn nyt ton Gradun kimppuun :)

2 kommenttia:

  1. Hyvä lenkki teillä ollut :) Kiva että saat kaverin myös maralle mukaan! Aiotteko mennä alusta loppuun yhessä vai teettekö jotkut säännöt (toinen saa mennä, jos tuntuu siltä tms.?)!

    Noi geelit on hyviiii :) Ja mullakin on tuollaiset Lidlin sukat, hyvät on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Ei olla vielä päätetty. Meillä ei ole onneks kummallakaan varsinaista aikatavoitetta (paitsi tietty alle 6h koska muuten ne potkii pois), joten sen puolesta voidaan juosta yhdessäkin hyvin, mutta luulen kyllä, että jos haluaa mennä, niin ei tartte toisen takia himmailla. Kaveri on kyllä kovemmassa kunnossa ku mä, että en halua kyllä, että mun takia joutuu hidastelemaan jos rahkeita riittää. Mulla tuskin tarvetta tulee lähteä kovempaa :)

      Joo noi sukat on tosi hyvät. Mulla on kaikissa muissa sukissa aina jossain vähän pussia tms mutta noi oli just passelit, eikä jääny mihinkään mitään ylimäärästä. Harmi kun en tajunnut useampia ostaa, mutta noi on kyllä pitkis/maraton sukat! Lyhyet menee noilla muillakin kyllä.

      Poista

Kiva, kun kommentoit :)