tiistai 16. kesäkuuta 2015

Laktaattitestin tulokset

Terve

No niin, laktaattitestin tulokset tulivat eilen illalla. Maksimisykkeet ja kynnykset on yksilöllisiä, eli vertailla ei kannata :)
Fiiliskuva testin jälkeen :)


Maksimisyke mulla siis kevyet 205 :D.

Aerobinen kynnys mulla on 168, laktaatti 2,0 , vauhti 7.15 min/km
anaerobinen 185 laktaatti 3,9, vauhti 6.10 min/km
maksimi 205, laktaatti 11, vauhti 5.06 min/km

Harjoitteluohjeiksi sain seuraavaa:

pk1 130-150, vauhti 8.50-7.58. Tämä alue siis säilyttävää ja palauttavaa.
pk2 151-170, vauhti 7.58-7.10. Tämä alue on kehittävää ja aerobista kynnystä nostavaa.

vk1 167-174, vauhti 7.05-6.28
vk2 176-187, vauhti 6.28-6.06

Maksimikestävyys sitten tosta ylöspäin.

Eka mä mietin, että oonko mä ihan rapakunnossa, mutta kuulemma en ole :). Tää testi on kyllä selittää hyvin mm. sen, miksi mulle iisi syke on vielä tuolla 170 tuntumassa. Oikeastaan huomaa, että enemmän alkaa hengästyttääkin vasta, kun syke menee tos 168 yli, mutta se tuntuu silti vielä kevyeltä. Tai toisaalta se, että maratonin pystyin juoksemaan 170 keskisykkeellä, kun olen mennyt ihan pk-alueen ylärajalla. Pitkisten keskisykkeen saa nostaa tonne 160.

Samoin jos miettii tota anaerobista kynnystä, niin HCR:lla juoksin keskisykkeen pikkasen sen alle (181), kun keskivauhti oli jotain juurikin tota luokkaa.
Vk2- treeniä voisin nyt lisätä eri muodoissa niin vauhtia saisi lisää.

Jos nyt vertailen oman mittarin dataan noita vauhteja ja sykkeitä, niin oon mä kyllä juossut matalammilla sykkeillä esim tota 7.15 min/km vauhtia. Mutta kyllä mä uskon, että noi silti paikkaansa pitää, koska ei noi laktaatit valehtele. Maksimitkin olen saanut pikkasen korkeemmalle joskus, tosin vaan hetkellisesti ja toihan on kilsan veto ja jos vertaa esim siihen mun nopeaan vitoseen tässä keväällä, niin nopein kilsa tais olla 5.06 min/km. Vauhdit ja sykkeet kuitenkin voi tuntua eri päivinä erilaisilta.

Nyt aion siis keskittyä kesän ajan juoksemaan pitkiä hitaita, eli syke 160 ja vauhti tota reilua seiskaa ja sitten toisaalta tota vk2 aluetta eli erilaisia vetotreenejä ja tasavauhtista vk.ta.

Pk1-alueen treenit tulee varmaan suurimmaksi osaksi spinnistä, sauvakävelystä ja kävelystä.

Kivaa päivää :)

10 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus :) Nyt tosiaan on hyvä pohja vetää treenejä läpi! Oon joskus miettinyt ko. testiä, mutta toistaiseksi jäänyt. Mitä tuo muuten maksoi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maksoi yhteensä meiltä kahdelta 120e kun mentiin yhdessä, eli nyt oli pikkasen normia halvempi kun maksoi 60e/hlö. Normisti kuulemma ottaa 70e eli aika edukas on tuolla Sohvaboikotilla! Suosittelen!

      Poista
  2. Mielenkiintoista faktaa oot saanut :) Olisi kyllä itsellekin tosi hyödyllistä käydä testaamassa. Lottovoittoa odotellessa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa varmaan vähän kysellä eri paikoista sielläpäin, missä olis edukkain. Kysypä esim Vauhtisammakolta, niillä on varmaan ainakin hajua kuka noita Turussa tekee jos eivät itse tee :)

      Poista
  3. Hyödyllisiä tuloksia! Minä kävin joskus kymmenen vuotta sitten vastaavassa, ja omat sykkeet poikkesi melko paljonkin joistakin laskennallisista. Omia sykerajoja noudattaen olikin sitten melko helppo oppia "lukemaan" rasitusta tuntemuksista, nykyisin en käytä sykemittaria. Tosin nyt kiinnostaisi kyllä käydä testissä uudelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, aikamoinen ero mullakin jos menis laskennallisen max. sykkeen mukaan joka oli 189! Ja just kun ei mulle ole vielä mitenkään kovin raskasta juosta 160-170, kun toiselle se on jo melkein maksimit.

      Poista
  4. Mielenkiintoisia tuloksia ja kiva, kun sait nyt osviittaa kesän treeneihin, millä vauhdeilla on hyödyllistä treenailla jatkon kannalta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, jännä nähdä miten vaikuttaa sitten syksyn kisoihin :)

      Poista
  5. Tällainen olisikin itekin mielenkiintoista käydä testaamassa :) Noiden alueiden selvittämisestä ois varmana hyötyä!

    VastaaPoista

Kiva, kun kommentoit :)